Konspekt lekcji języka niemieckiego w klasie V. Celem lekcji jest powtórzenie słownictwa związanego z pogodą, miesiącami i porami roku.
Konspekt lekcji języka niemieckiego w klasie V
Prowadzący: mgr Daniel Działak Klasa: V Podręcznik: „der, die, das neu“ dla kl. V Temat: Das kann ich - Wetter, Monate und Jahreszeiten Cele operacyjne: a) cel ogólny: - powtórzenie słownictwa związanego z miesiącami i porami roku oraz pogodą - trening mówienia i czytania b) cele szczegółowe: - uczeń nazywa po niemiecku poszczególne zjawiska atmosferyczne, nazwy miesięcy oraz pory roku; - uczeń rozumie przeczytany tekst i potrafi dokonać jego analizy; - uczeń prawidłowo wymawia i intonuje znane mu słownictwo; - uczeń formułuje po niemiecku ustną wypowiedź; - uczeń zna zasady współzawodnictwa w grupie i jest aktywny. Metody nauczania: gry dydaktyczne, opis, praca z książką, pokaz. Formy pracy uczniów: praca indywidualna, w parach i grupach. Środki dydaktyczne: magnetofon, kaseta magnetofonowa, telewizor, magnetowid, kaseta wideo, taśma klejąca, magnesy, kolorowe plansze przedstawiające niektóre zjawiska atmosferyczne, kolorowe plansze z owocami i warzywami, koperty z ćwiczeniami powtórzeniowymi, kserokopie z ćwiczeniami, kolorowe ilustracje do samooceny.
Przewidywany tok lekcji
I. Faza początkowa 1. Powitanie uczniów. 2. Sprawdzenie zadania domowego. 3. Powtórzenie wiadomości z ostatnich lekcji. 4. Podanie celów lekcji. 5. Zapisanie tematu lekcji.
II. Faza śródlekcyjna 1. Prezentacja obrazków ilustrujących zjawiska atmosferyczne. 2. Odśpiewanie piosenki „Monate”. 3. Praca w parach- Zadaniem uczniów jest dopasowanie nazw miesięcy do pór roku. 4. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o opisanie po niemiecku dzisiejszej pogody. 5. Praca w parach- Zadaniem uczniów jest dopasowanie opisów pogody do ilustracji. Następnie uczniowie prezentują na forum klasy wyniki, czytając głośno opisy; nauczyciel zwraca szczególną uwagę na poprawną wymowę prezentowanych przez uczniów zdań. 6. Praca w grupach- Ratespiel. Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Zadaniem każdej z grup jest przygotowanie prognozy pogody na podstawie mapki pogodowej danego kraju. Pozostałe grupy muszą odgadnąć, który z krajów został opisany przez daną grupę. Zwycięska grupa otrzymuje plusy ( w nadmiarze czasu). 7. Zgadywanka literowa. Zadaniem uczniów jest podanie z rozsypanych literek wyrazów związanych z pogodą, np. tlak (kalt), gindwi (windig). 8. Wie ist das Wetter heute? – Nauka gry ruchowej, utrwalającej zjawiska atmosferyczne.
III. Faza końcowa 1. Wettervorhersage – Nauczyciel prezentuje uczniom na wideo fragment serialu „Hallo aus Berlin”. Po prezentacji zadaniem uczniów jest opisanie pogody, używając utrwalonego w czasie lekcji słownictwa. 2. Praca domowa. 3. Ocenienie uczniów aktywnych na lekcji. 4. Samoocena. 5. Pożegnanie uczniów.
Opracowanie: mgr Daniel Działak – nauczyciel języka niemieckiego w szkole podstawowej w Drzewicy Rok szkolny: 2004/2005
|